Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Wiosenne oczyszczanie organizmu – jak wyglądać promiennie i czuć energię i moc

Zdarzają się takie dni, że odczuwamy brak energii. Zauważamy pewne dolegliwości w naszym organizmie, a nawet widzimy w lustrze, że z naszą skórą jest coś nie tak. Niekorzystny pokarm zatruwa nas i, kolokwialnie mówiąc, „zamula” fizycznie i psychicznie. Nie tylko gorzej się czujemy, ale też mamy problemy z koncentracją czy wydajnością. To najlepszy moment żeby zastanowić się nad swoją dietą i oczyszczeniem organizmu. I nie chodzi o to żeby nagle odmawiać sobie wszystkiego, nigdy już nie zjeść pączka, czy czekolady (och, nie zniosłabym tego). Jednak, przestrzegając pewnych reguł, możemy pozwolić sobie od czasu do czasu na małe wyjątki.

Jesteśmy tym, co jemy. To prawda! Nasz wygląd, zdrowie i samopoczucie w ogromnej mierze zależą od tego co jemy. Wygląd naszej skóry, włosów, paznokci zależy od tego, co dostarczamy swojemu organizmowi. W końcu czym go karmimy, tym go budujemy. Suplementy czy odżywki to tylko doraźne wsparcie, działające trochę jak maść na alergię, ale czy nie lepiej jest działać u podstaw, czyli usunąć przyczynę dolegliwości i zadbać o swoje naturalne piękno i zdrowie? Zwłaszcza kiedy wiosna to symbol odrodzenia i oczyszczenia. Co więcej, ta pora roku oferuje nam wiele fantastycznych darów natury 😊 Zatem jak oczyścić się przed latem i dodać sobie energii?

Pij wodę

To chyba najważniejszy krok. Powinniśmy pić co najmniej półtora do dwóch litrów wody dziennie, w tym szklankę po przebudzeniu (może być z cytryną). Woda nie tylko oczyszcza organizm z toksyn, filtruje go na bieżąco, ale też w konsekwencji sprawia, że szybciej chudniesz.

Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu nasza skóra jest bardziej promienna i rozświetlona, a owo nawodnienie czujemy także w dotyku. Skóra nie swędzi nas, nie jest sucha, czy nie szczypie. Picie dużej ilości wody redukuje tkankę tłuszczową, ale także cellulit. Co więcej, lepiej śpimy, rzadziej miewamy bóle głowy, poprawia się zdrowie całego naszego organizmu.

Dlaczego? Bo woda odkwasza organizm, powoduje, że wszystkie szkodliwe elementy, które znajdują się w naszym organizmie są szybko przetwarzane i usuwane. Bez tej filtracji wszystko to zostaje i odkłada się w stawach, czy tkankach, niszcząc nasze komórki.  

Pij soki z warzyw

W okresie, w którym mamy tak wiele świeżych warzyw i już niedługo owoców, szkoda byłoby nie skorzystać z ich dobroczynnego działania i ogromu witamin jakie w sobie zawierają. Warto poszukać przepisów na różne koktajle – od tych dostarczających energii, po oczyszczające, uodparniające, czy działające na jakąś konkretną dolegliwość.

Każde warzywo czy owoc działają bowiem różnie na nasz organizm, np:

Marchew – poprawia wzrok, poprawia wygląd skóry, wzmacnia odporność, jest źródłem karotenu i witaminy A

Buraki – oczyszczają nasz organizm, w tym naszą krew, nerki i wątrobę, ponadto usuwają toksyny i złogi pokarmowe

Grejfrut – przyspiesza przemianę materii i reguluje trawienie

Poniżej przykładowy koktajl na dobre rozpoczęcie dnia czyli ”Radość o poranku” autorstwa Naomi Lorenzini:

  • 2 filiżanki szpinaku
  • 1 banan
  • 2 filiżanki soku pomarańczowego
  • 1 filiżanka czarnych borówek lub truskawek

Co więcej, warzywa i owoce mogą być również składnikami domowych maseczek, które nie rzadko są o wiele bardziej skuteczne niż kupne i mamy pewność, że nie zawierają chemii.

Jedź produkty sezonowe

Cały rok czekamy przecież na pyszne owoce i warzywa, które w ciągu roku nigdy nie będą tak dobre, zdrowe i świeże niż właśnie wiosną i latem. Uwielbiam widok zapełniających się tymi dobrociami targów i uwierzcie mi, że chodzenie na targ latem to jedna z moich ulubionych rozrywek.

Wyobraźcie sobie ile chemii musi mieć np. truskawka, która wędruje z Hiszpanii przez pól Europy, przez rożne dystrybutornie, żeby potem na straganie wyglądać idealnie? Polska truskawka już po doniesieniu jej do domu z targu wygląda nieciekawie (co jest jej plusem, bo wiadomo, że jest świeża i mało sypana). Niestety żeby warzywa i owoce przetrwały długą drogę z innych krajów, muszą być dobrze „zakonserwowane” i często, mimo iż wierzymy, że jedząc je odżywiamy się dobrze, nie zawierają one w sobie żadnych wartości odżywczych. Pewnie też nie raz jedliście zimą pomidory, które smakują jak papier i nie pachną właściwie niczym.

Dlatego korzystaj z polskich owoców i warzyw, teraz jest na to czas! 😊

Celebruj i eksperymentuj

Jeśli nie do końca jesteś przekonany do warzyw, czy owoców, nie pozwól by kojarzyły Ci się one z nudą czy złym smakiem.

Eksperymentuj, wyszukuj fajne przepisy, baw się tym, żeby na koniec wyczarować pięknie wyglądające danie. Celebruj zarówno gotowanie jak i spożywanie posiłków. Jest masa świetnych przepisów na fantastycznie smakujące dania. Wszystkiego warto spróbować. Można na przykład zrobić burgery z buraków, carbonarę szparagową (ostatnio mój faworyt), czy chipsy z jarmużu (jakkolwiek słabo to dla niektórych brzmi, są naprawdę pyszne! 🙂 ). Przyrządzaj je tak, żeby wyglądały ładnie, dekoruj stół, kup coś dobrego do picia. Spraw żeby takie posiłki kojarzyły Ci się z czymś przyjemnym. W końcu takie jedzenie to wspaniały prezent dla Twojego ciała.

Jedz kiszonki

Warto codziennie zjeść małą porcję kiszonek, czyli kiszonych ogórków czy kiszonej kapusty. Dlaczego? Bo dbają o mikroflorę bakteryjną jelit, są naturalnym probiotykiem (chronią przed chorobami i wirusami), mają wiele witamin jak A, B czy C. Ponadto usuwają toksyny z organizmu, wzmacniają włosy i paznokcie, wspomagają odchudzanie, czy zmniejszają wytwarzanie hormonu stresu. Oczywiście największą wartość mają te, które zrobimy sami.

Zrób sobie dietę oczyszczającą

Czyli połącz przez kilkanaście dni wszystkie punkty w jeden. Warto chociaż dwa razy do roku zrobić dietę, która gruntownie oczyści nasz organizm, usunie złogi pokarmowe zalegające np. po zimie i poprawi znacznie nasze zdrowie i samopoczucie. Ważna jest przez te dni duża dyscyplina. Ja polecam 17 dniową dietę alkaiczną, czyli odkwaszającą i przywracającą równowagę zasadową w organizmie. Ja znalazłam ją TU.

Pamiętam jak przez pierwsze 3 dni miałam potworne bóle głowy, głównie poprzez odstawienie kawy, ale już po około 5 dniach zauważyłam, że mam więcej energii rano bez niej, niż kiedy ją piłam. Co jest moim zdaniem ważne w diecie to nie głodzenie się, bo nie o to chodzi, ale dostarczanie organizmowi tylko wartościowych produktów, dzięki temu mamy pewność, że na pewno nam nie zaszkodzi, a od warzyw też raczej nie da się przytyć. Efektem takiej diety jest nie tylko poprawa zdrowia i przyrost energii, ale również poprawa wyglądu ciała i spadek wagi.

Nie zapominaj o ruchu i duchu

W dbaniu o swoje zdrowie, jak każdy wie, niezwykle ważny jest również ruch. I nie chodzi nawet o katowanie się na siłowni, ale choćby o pół godziny spaceru dziennie. Dbaj o to, żeby nie zapomnieć o ruchu, bo jest on niezbędnym elementem utrzymania zdrowia i kondycji, a do tego powoduje uwalnianie hormonu szczęścia. Co więcej, dbaj też o swoje samopoczucie, o to jak czujesz się mentalnie, sprawiaj sobie radość, dbaj o spokój umysłu, żeby jak najbardziej zniwelować stres.

***

W diecie ważne jest nastawienie. Jeśli robimy to z niechęcią, istnieje duże ryzyko, że szybko jej zaniechamy lub wrócimy do starych nawyków.

Dieta ma być przyjemnością, celebracją własnego ciała i zdrowia, zatrzymaniem się i zastanowieniem się co jest dla mnie najlepsze i jak mogę najlepiej zatroszczyć się o swoje ciało.

Zatem korzystajmy z darów natury i dbajmy o siebie! 🙂

Przeczytaj również
Jak przestać się martwić
Wyjdź ze swojej głowy!