Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Nie oczekuj, zaakceptuj. Oszczędzisz sobie mnóstwo frustracji

Każdy z nas ma jakieś oczekiwania. Wychodzimy z domu i oczekujemy, że będzie piękna pogoda, na ulicach nie zastaniemy korków, a dzień w pracy upłynie miło i przyjemnie. Oczekujemy, że sprzedawca w sklepie będzie uprzejmy, a kolega z biura nie obgada nas za plecami. Co, kiedy ktoś lub coś nie spełnia tych oczekiwań?

Oczekiwania są naturalną częścią życia i trudno by było pozbyć się ich całkowicie. Problem polega na tym, że z niektórych kompletnie nie zdajemy sobie sprawy, a inne dotyczą spraw, na które totalnie nie mamy żadnego wpływu. Jak je zidentyfikować?

Zastanówmy się – co nas nieustannie rozczarowuje, przytłacza wprowadza w zły nastrój lub wręcz wyprowadza z równowagi? Kiedy czujemy się, że nie do końca jesteśmy sobą? Żona/dziewczyna nie zachowuje się w taki sposób, w jaki sobie wyobrażaliśmy przez całe życie, że nasza partnerka będzie się zachowywać? A może nie wyglądamy tak, jak sobie życzymy – za grubi, za chudzi, odstający od ideałów z reklam telewizyjnych. Może za mało zarabiamy, a nasza praca jest zwyczajnie nudna i nierozwijająca.

Przykłady można mnożyć. Im większa rozbieżność między rzeczywistością, a naszym wyobrażeniem, tym gorzej się czujemy. Złościmy się, że świat nie wygląda w taki sposób, w jaki sobie stworzyliśmy w głowie. Mało tego, próbujemy ten świat we te nasze wyobrażenia wcisnąć, co wywołuje jeszcze większą frustrację. To tak jakby dziecko próbowało wcisnąć kwadratowy klocek w otwór o kształcie trójkąta.

Problem polega na tym, że ta iluzja, którą sobie tworzymy w głowie jest niesamowicie stresogenna i odciąga nas od znacznie ważniejszych kwestii, a także prawdziwych problemów. Dołujemy się i brakuje nam sił na cokolwiek, bo przytłaczają nas rozczarowania, które sami rozdmuchujemy. Czy to nie głupie?

Jak zidentyfikować, w jakich obszarach życia mamy stresogenne oczekiwania? To bardzo proste:

  1. Weź kartkę papieru i coś do pisania
  2. Podziel ją na dwie części
  3. Z lewej stron pisz jak określona sfera Twojego życia powinna wyglądać i jak ją sobie wyobrażasz
  4. Po prawej napisz, jak jest w rzeczywistości – bądź tutaj precyzyjny
  5. Spójrz teraz na efekty i znajdź największe przepaści między prawą i lewą stroną

Dostrzegasz jakieś zalety nadmiernych oczekiwań w wybranych sferach? A może generują one u Ciebie tylko złość i stres? Pomyśl chwilę, jak wpływa to na Ciebie i sam podejmij decyzję, czy warto się ciągle katować, czy może lepiej zwyczajnie odpuścić.

A odpuścić można najprościej poprzez zaakceptowanie pewnych rzeczy i pogodzenie się z nimi. I tu uwaga! Nie, nikt nie każe Ci tolerować krnąbrnego szefa czy korków na mieście. Nie o to chodzi, żeby być uległym i dawać sobie wchodzić na głowę.

Po prostu zamiast się tym frustrować czasem wystarczy zaakceptować obecny stan rzeczy i żyć dalej. Jeżeli da się coś z tym zrobić – robimy, pracujemy i podejmujemy działania. A jeśli nie? To po co się tym przejmować?

Przeczytaj również
5 prostych rzeczy, które warto zrobić o poranku, żeby mieć lepszy dzień